Można powiedzieć, że wszystkie Twoje przedsięwzięcia są nastawione na wyznaczanie celów i na sposób jak skutecznie osiągać cele. Cele są częścią każdego aspektu Twojego życia: tego co chcesz osiągnąć w pracy, realizowanych przez Ciebie podróży dookoła świata, tego w jaki sposób wykorzystujesz swój wolny czas. Bez przemyślanego wyznaczania i osiągania celów, życie staje się serią chaotycznych i przypadkowych wydarzeń, nad którymi nie panujesz. Stajesz się zabawką zbiegów okoliczności.
Osiągnięcia takich celów jak: wysłanie ludzi na Księżyc, wynalezienie IPhona, są wynikiem celu, który został postawiony w pewnym momencie. Wizją, która została opracowana i zrealizowana.
Zapewne marzyłeś o awansie, utworzeniu własnej firmy lub o podróżowaniu, zdrowszym życiu, robieniu lepszych zdjęć…Żaden z tych celów nigdy się nie wydarzył. Odkładałeś je mówiąc sobie: „mam niewystarczająco dużo czasu”, czy „mam za mało pieniędzy”. Powtarzałeś sobie: „Któregoś dnia …”
„Jeśli chcesz być szczęśliwy, ustaw cel, który kieruje Twoimi myślami, wyzwala Twoją energię i wzbudza Twoje nadzieje.” Andrew Carnegie
JAK SKUTECZNIE WYZNACZAĆ CELE? ZASTOSUJ MODEL SMART
Jaką metodę zastosować, która Ci pomoże ustalić i osiągnąć Twoje cele życiowe i biznesowe, tak aby być bardziej skutecznym? Zastosuj proces ustalania celów SMART. Ustalanie celów zgodnie ze SMART oznacza, że możesz konkretyzować swoje pomysły, wysiłki oraz produktywnie wykorzystywać swój czas i zasoby oraz zwiększać swoje szanse na osiągnięcie tego, czego chcesz w życiu.
Kryteria celu stosowane w modelu SMART, są przypisywane koncepcji zarządzania przez cele (MBO) Petera Druckera. SMART jest akronimem angielskich słów i oznacza że cel SMART jest: konkretny, mierzalny, osiągalny, realistyczny i terminowy.
S – konkretny, precyzyjny, jasny
M – mierzalny
A – osiągalny, motywujący
R – realny do wykonania
T – ograniczony czasowo
Wyznaczanie celów SMART oznacza, że możesz wyjaśnić swoje pomysły i skoncentrować swoje wysiłki. Takie działanie, pozwala Ci poświęcić swój czas w sposób, który obiecuje największą szansę na osiągnięcie swoich celów. Jak wyznaczać cele życiowe, biznesowe, spełniać marzenia?
JAK SKUTECZNIE OSIĄGAĆ CELE? Zastosuj poniższych 5 kroków:
Dobrze zdefiniuj swój cel. Określ, co chcesz osiągnąć. Pomyśl o tym jako o wizji dla swojego celu.
Poszukaj odpowiedzi na 6 pytań „W”:
- Who? Kto musi być zaangażowany w osiągnięcie celu?
- What? Co konkretnie, dokładnie chcesz osiągnąć?
- When? Kiedy chcesz go zrealizować?
- Where? Gdzie ma być realizowany? Jeśli istnieje lokalizacja lub odpowiednie wydarzenie, określ to tutaj.
- Which? Jakie są przeszkody lub wymagania masz zasoby lub jakie są ograniczenia?
- Why? Dlaczego ten cel jest ważny? Jaki jest powód celu?
Określ w jaki sposób będziesz mierzyć swój cel i weryfikował, że jesteś na dobrej drodze. Ustalaj kamienie milowe i stwórz konkretne kryteria mierzenia postępów w osiąganiu mini-celów. Ustaw daty docelowe po drodze. Kiedy ustalisz sposób, kryteria, to będziesz wiedział kiedy trzeba wprowadzić zmiany. Zobaczysz, jakie wysiłki działają najlepiej dla Ciebie, czy dla Twojego zespołu.
Zadaj sobie pytania:
- Skąd będę wiedzieć, kiedy osiągnę swój cel?
- Jak będę mierzyć swój sukces?
Spójrz na swój cel. Czy jest to wyzwanie wystarczające, aby wzbudzić Twoje zainteresowanie i motywację? Zastanów się, jak osiągnąć swój cel. Czy będziesz w stanie poświęcić wystarczająco dużo czasu na osiągnięcie swojego celu. Czy masz potrzebne narzędzia / umiejętności? Jeśli ich nie posiadasz, zastanów się, co musiałbyś zrobić, aby je osiągnąć.
Osiągalny cel zwykle odpowiada na pytania takie jak:
- Na ile wyznaczony cel wydaje się „wart zachodu”, warto go realizować?
- Czy mogę osiągnąć ten cel?
- Jak mogę osiągnąć ten cel?
- Czego potrzebuję, aby był możliwy do osiągnięcia?
- Jak osiągalny jest cel, gdy bierę pod uwagę inne ograniczenia, takie jak pieniądze, czas, zasoby lub inne osoby?
Twój cel powinien być możliwy do wykonania w ramach dostępnych zasobów, wiedzy i czasu. Cel może być zarówno wysoko postawiony, jak i realistyczny. Jesteś jedyną osobą, która może zdecydować, jak wysoki powinien być Twój cel. Wysoki cel jest często łatwiejszy do osiągnięcia niż niski, ponieważ nisko potawiony cel wywołuje niską siłę motywacyjną. Z drugiej strony, nie ma jednak sensu ustalanie celu, który jest albo zbyt trudny do osiągnięcia, albo wykraczający poza Twoje możliwości, ponieważ to Cię zdemotywuje i zniszczy Twoją pewność siebie. Jeśli nigdy nie zarobiłeś więcej niż 100 000 zł rocznie, nie mów, że będziesz miliarderem w ciągu jednego roku.
Realistyczny cel może odpowiedzieć „tak” na te pytania:
- Czy cel pasuje do moich pozostałych planów, celów długoterminowych, wysiłków, potrzeb? Czy wspiera cele, wizję lub wartości mojej firmy?
- Na ile jest to odpowiedni czas, aby te cele kontynuować?
- Jestem właściwą osobą do tego wyzwania?
- Czy dokonałem czegoś podobnego w przeszłości?
Wszystkie cele powinny być utrzymane w ściśle określonych ramach czasowych. Bez związanej z nim ramy czasowej nie ma poczucia pilności.
Terminowy cel zazwyczaj odpowiada na te pytania:
- Kiedy dokładnie chcę to osiągnąć?
- W jakim czasie chcę to osiągnąć? Jaki czas jest możliwy do osiągalnięcia?
- Kiedy mogę zacząć? Czy mogę zacząć już dziś? Kiedy chcę być gotowy?
- Co mogę zrobić za sześć miesięcy, za sześć tygodni? Co mogę zrobić dzisiaj?
PRZYKŁADY DOBRZE WYZNACZONYCH CELÓW SMART
PRZYKŁAD 1
Cel ogólny: chcę zwiększyć rozpoznawalność swojej marki na Facebooku
- SPECYFICZNY: Rozwój rozpoznawalności marki i strony na Facebooku, poprzez podwojenie ilości polubień strony, jako kluczowej platformy mediów społecznościowych, dzięki której możemy pomagać innym.
- MIERZALNY: będę mierzyć postępy, poprzez w trybach cotygodniowych, poprzez liczbę nowych polubień strony.
- OSIĄGALNY: Umieszczę regularnie posty, będę angażował uczestników w dyskusję poprzez różne zadania i wyzwania i uruchomię kampanię marketingową na FB.
- REALNY/ISTOTNY: pozwoli mi to zwiększyć rozpoznawalność marki, rozwinąć działalność.
- TERMINOWY: Do końca 1 Q 2019 zwiększę o 100% ilość polubień.
Cel SMART
„Chcę zwiększyć rozpoznawalność marki na Facebooku z 5 000 do 10 000 polubień do 31 marca 2019 r.”
PRZYKŁAD 2
Cel ogólny: chcę rozwijać swój biznes
- SPECYFICZNY: Zdobędę trzech nowych klientów dla mojej działalności konsultingowej.
- MIERZALNY: będę mierzyć moje postępy przez liczbę nowych klientów, których obsłużę, przy utrzymaniu mojej obecnej bazy klientów.
- OSIĄGALNY: Poproszę obecnych klientów o rekomendacje, uruchomię kampanię marketingową w mediach społecznościowych i nawiążę kontakty z lokalnymi firmami.
- REALNY/ISTOTNY: pozyskanie dodatkowych klientów do mojej firmy pozwoli mi rozwinąć działalność i zwiększyć przychody.
- TERMINOWY: W ciągu dwóch miesięcy będę mieć trzech nowych klientów.
Cel SMART
„W ciągu 2 miesięcy zdobędę 3 nowych klientów do mojej działalności konsultingowej, poprzez uruchomienie kampanii marketingowej w mediach społecznościowych i nawiązywanie kontaktów z lokalnymi firmami. Pozwoli mi to rozwinąć działalność i zwiększyć przychody.”
WYKONAJ ĆWICZENIA: TUTAJ
POBIERZ INFOGRAFIKĘ: TUTAJ