PROSTE ĆWICZENIE MINDFULNESS W DOMU LUB W BIURZE

autor Julita Pietraszko
ćwiczenie uważności

Jak często rano wybiegasz za drzwi swojego domu i wpadasz w swój dzień, nawet nie zastanawiając się nad tym jak chcesz, żeby on wyglądał? Zanim się zorientujesz, w ciągu dnia coś idzie w niewłaściwy sposób, a Ty reagujesz automatycznie frustracją, niecierpliwością lub wściekłością. Zachowujesz  się w sposób, którego nigdy wcześniej nie planowałeś. Nie musisz utknąć w tych schematach i wzorach. Zatrzymanie się na ćwiczenie uważności (mindfulness) przez kilka minut w różnych porach dnia, może pomóc Ci być bardziej zgodnych z tym, jak chcesz, aby było. Pomoże Ci zwolnić zabiegany umysł i zredukować napięcie i stres.

Poniżej propozycja – ćwiczenie uważności (mindfulness) – spróbuj:

  1. Znajdź dla siebie odpowiednie miejsce i wygodną pozycję.
  2. Zaczynając tę praktykę uważności, zacznij od skupienia się na oddychaniu. Zwróć uwagę najlepiej jak potrafisz na to co odczuwasz podczas wdechu, a następnie wydechu.
  3. Jakkolwiek się teraz czujesz, zostaw to w spokoju na kilka następnych chwil. Niech Twoja uwaga cały czas wędruje, a potem wraca do wdechu i wydechu.
  4. To już wystarczy, aby przypomnieć sobie o sobie. Może pojawią się u Ciebie myśli: „Nie jestem w tym zbyt dobry” lub „Powinienem taką praktykę robić częściej”. W tej krótkiej praktyce zastanów się nad tym, kiedy i gdzie w życiu czujesz się osądzony. W pracy jako pracownik/podwładny, w domu jako partner/rodzic lub jako dziecko w szkole.
  5. Zauważ najpierw, że osąd jest czymś więcej niż pojedynczą myślą. Może wpływać na to, jak się czujesz. Może być związany z napięciem lub niepokojem w Twoim ciele, może wpływać na Twój stan emocjonalny.
  6. Następnie zauważ, dokąd wędrują Twoje myśli. Kiedy doświadczasz tego rodzaju samokrytyki i jakie są wzorce, gdy wpadasz w ten rodzaj stresu.
  7. Teraz przez kilka minut ćwicz oddech, pozostawiając głos osądu wewnętrznego krytyka w spokoju. Przestań walczyć z nim, uspokajać go, czy stłumić. Zauważ go, jeśli chcesz, możesz mu nawet nadać jakąś konkretną nazwę. Rozpoznaj, jak to jest dla Ciebie, a potem to pozostaw.
  8. Z każdym oddechem potwierdź to, czego doświadczasz w swoim ciele, swoje emocje, myśli. Nic nie naprawiaj, nie zmieniaj. Przy każdym oddechu ofiaruj sobie ulgę i radość. Życz tego sobie jakbyś był swoim bliskim przyjacielem z tymi samymi wątpliwościami.
  9. Oddychaj, życząc sobie ulgi, spokoju, siły, humoru, radości lub czegokolwiek innego, co wydaje się w tym momencie dla Ciebie odpowiednie. Wdychając, akceptuj to, myśl, że tak właśnie jest, a wydychając, koncentrując się na lekkości, uldze, radości lub czymkolwiek innym, co przychodzi Ci na myśl.
  10. Życz sobie dobrze, nie dlatego, że zasługujesz na to bardziej niż ktokolwiek inny, ale dlatego, że zasługujesz na to tak samo jak wszyscy inni.
0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej