PRAKTYKA NIE OCENIANIA I AKCEPTACJI. 9 FILARÓW UWAŻNOŚCI

autor Julita Pietraszko
8 FILARÓW PRAKTYKI UWAŻNOŚCI

Mindfulness (uważność), jest tak prostą koncepcją, że niektórym ludziom trudno jest naprawdę ją zrozumieć, a co dopiero ćwiczyć. Uważność jest umiejętnością, którą można rozwijać poprzez praktykę. Ci którzy uczą się coraz bardziej być uważanym w swoim codziennym życiu, mówią że czują się bardziej obecni, świadomi tego co w nich lub w otaczającym się świecie dzieje, akceptują te doświadczenia i są świadomi swoich odczuć i wrażeń. Często pojawia się u nich poczucie mniejszego „pochłonięcia” myślami, następuje większa świadomość uczuć i wrażeń, większa równowaga.

Daniel J. Siegel w swojej książce „The Mindful Brain: Reflection and Attunement in the Cultivation of Well-Being”, pisze:

Uważność w najbardziej ogólnym sensie polega na automatycznym przebudzeniu się i wrażliwości na nowość w naszych codziennych doświadczeniach. Dzięki uważnej świadomości przepływ energii i informacji, który jest naszym umysłem, wkracza w naszą świadomą uwagę, i możemy zarówno docenić jego zawartość, jak i regulować jego przepływ w nowy sposób. Świadomość uważna, jak zobaczymy, w rzeczywistości wymaga czegoś więcej niż po prostu bycia świadomym: wymaga bycia świadomym aspektów samego umysłu. Zamiast być automatycznym i bezmyślnym, uważność pomaga nam się obudzić, a poprzez refleksję nad umysłem możemy dokonywać wyborów, dzięki czemu zmiana staje się możliwa ”.

Uważność jest praktyką ciała i umysłu, opartą na starożytnych buddyjskich technikach medytacyjnych Zen, którą spopularyzował Jon Kabat-Zinn, badacz z University of Massachusetts Medical School. Według Kabata-Zinna uważność jest wewnętrznym zasobem, który wszyscy mamy w sobie. Chodzi jedynie o ukierunkowanie tego zasobu tak, aby poprawić nasze relacje ze stresem, emocjami, bólem i chorobą.

Podstawą przy budowie domu jest fundament. Bez stabilnego fundamentu cała dalsza budowa grozi popękaniem, kruszeniem się lub też zawaleniem. W uważności postawa, którą wnosisz do swojej praktyki, jest niezbędnym fundamentem.

JAKIE SĄ PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA UWAŻNEJ PRAKTYKI? 9 FILARÓW PRAKTYKI UWAŻNOŚCI

Kabat – Zinn mówi  o poniższych postawach uważności. Każda postawa kultywowana świadomie, wpływa na pielęgnowanie innych. Razem „stanowią fundament, na którym będziesz w stanie zbudować własną silną praktykę medytacyjną”.

  1. BEGINNER’S MIND (umysł początkującego): zauważ, że żadna chwila nie jest taka sama, rozkoszuj się cudem teraźniejszości
  2. NOT JUDGING (bez osądu): przyjmij rolę „obserwatora”, bezstronnego świadka swoich doświadczeń
  3. ACCEPTANCE (akceptacja): zobacz rzeczy takie jakimi są naprawdę
  4. NON STRIVING (nie dążenie/nie robienie):  bądź zadowolony z bycia, a nie z działania
  5. NON ATTACHMENT (brak przywiązania/odpuszczanie): pozwól myślom, uczuciom i sytuacjom na bycie tym, czym są i nie przywiązuj się do pragnienia ich kontrolowania
  6. TRUST (zaufanie): buduj zaufanie do siebie i swoich uczuć
  7. PATIENCE (cierpliwość): wszystko potoczy się w swoim czasie
  8. GRATITUDE (wdzięczność): za wszystko bądź wdzięczny
  9. GENEROSITY (hojność): dawaj dobre rzeczy, swobodnie i obficie

Podążaj za byciem uważnym.

PRZESTAŃ

Przestań słuchać gadania umysłu o tym co się nie wydarzyło. Wyłącz myślenie o przyszłości i przeszłości. Odłącz od siebie opinie, oceny i inne iluzje.

ZOBACZ

Wykorzystaj cały swój umysł, aby pasywnie zauważać i obserwować to co się wokół Ciebie dzieje. Bądź zadowolony z tego momentu. Oprzyj się potrzebie emocjonalnego przywiązania się do czegokolwiek.

AKCEPTUJ

Pozostaw umysł w stanie obserwacji, nie dodając żadnej analizy mentalnej tej sytuacji.

Kiedy żyjemy uważnie, zwyczajnie zauważamy rzeczy takimi jakimi one są. Nie myślimy o tym „co jeśli” lub „co gdyby”. Patrz, dostrzegaj, słuchaj bez analizy i oceny. Rozwijanie umysłu, który obserwuje Twoje codzienne doświadczenia, dostrzega Twoje automatyczne wzorce i delikatnie przekierowuje uwagę na chwilę obecną, jest początkiem budowania „mięśnia uważności”.

Więcej o tych podstawach i filarach w kolejnym artykule.

Jakie kroki podejmujesz, aby wprowadzać w życie większą uważność? A może już podjąłeś…zatem jak Ci idzie?

 

0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej