Moc metafory może zmienić Twoje życie

autor Julita Pietraszko
metafory

METAFORY I ICH MOC 

Może postrzegasz życie jako dżunglę, w której trzeba walczyć, konkurować. A każde firmowe spotkanie to dla Ciebie walka, podczas której, jeśli się nie wygra, to jest poczucie przegranej. A może postrzegasz życie jako przygodę i każdy nowy dzień, widzisz jako nowe możliwości do odkrycia. Nawet gdy coś pójdzie źle dzisiaj, to jutro jest nowy dzień, kiedy możesz zacząć wszystko od początku.

Gdy jesteś w pracy, opowiadasz o tym, kim jesteś, co robisz i dlaczego działasz tak, jak działasz. Praca może być postrzegana, jako powołanie, kariera lub sposób na zdobycie pieniędzy. Możesz postrzegać siebie, jako wymienny trybik w maszynie lub wartościowy element większej całości. Firmę, czy zespół możesz postrzegać, jako policję lub pogotowie ratunkowe. Firmę możesz postrzegać jako chciwą, bo skupioną na własnych korzyściach lub jako hojną Matkę Teresę, gdy jest skupiona na tworzeniu wartości dla klientów. To wszystko, to są używane przez Ciebie metafory. Metafor używasz nieustannie. Szacuje się, że przeciętny człowiek używa metafory w języku potocznym raz na 25 sekund.

DEFINICJA METAFORY

Metafora przez długi okres kojarzona była jedynie ze sferą języka. Natomiast Kenneth Burke w swojej książce „Gramatyka motywów” powiedział, że metafora „To urządzenie do oglądania czegoś w kategoriach czegoś innego.”

Współcześnie kognitywiści, tacy jak George Lakoff, uważają, że metafora to coś więcej niż tylko słowa – to zjawisko, które odzwierciedla nasze style myślenia, strategie działania i sposób wyrażania siebie. Jesteśmy przyzwyczajeni do myślenia w obrazach. Metafory tworzą obrazy w umyśle.

Podczas pracy warsztatowej, coachingowej, widzę jak osoby łączą swoje prawdziwe uczucia, z tworzonym przez siebie obrazem. Dzięki temu zastanawiają się nad tym czego pragną i co tak naprawdę ich powstrzymuje od spełnienia tego co dla nich ważne. To z kolei pomaga odkryć i opisać stany wewnętrzne, emocje, inicjuje poszukiwanie nowych rozwiązań problemów. Metafory mogą być kluczem do zrozumienia czyjegoś sposobu myślenia, działania czy podejmowania decyzji.

JAK MOŻESZ WYKORZYSTAĆ METAFORY W TWOIM ROZWOJU?

Mogą mieć moc inspiracji i zmotywować Cię do działania, inicjować poszukiwanie nowych rozwiązań. A wykorzystywane przez marketing, wpływają na Twoje decyzje. Takim przykładem może być metafora jabłka (ang. Apple), wykorzystana przez Jobsa do nazwania jeszcze kilka lat temu nieznanego urządzenia, jakim był przenośny komputer. Jabłko jest czymś, co jest ogólnie dostępne dla każdego, każdy wie jak wygląda, zna jego smak. Ta metafora pozwoliła firmie Apple, oswoić nowy koncept i utorować drogę do rynkowego sukcesu.

Metafora jest dobrym narzędziem do zdystansowania się, gdy mówisz o rzeczach dla Ciebie trudnych, o Twoich porażkach, popełnianych błędach, napotkanych wyzwaniach. Pozwala Ci również dogłębnie przeanalizować istniejący problem.

JAK METAFORA WSPIERAĆ CIĘ MOŻE W ZMIANACH W ŻYCIU? 

  1. Metafora ma moc inspiracji, jest w stanie wywołać pozytywne emocje i zmotywować do działania.

Wyobraź sobie, że jesteś częścią działu kontroli, jeśli siebie postrzegasz, jako zespół ratowniczy, będziesz inaczej postępował niż wtedy, gdy zobaczysz swoją rolę, jako jednostkę policyjną. Pomyśl jak Ty siebie widzisz w swoim zespole, firmie, czy gronie przyjaciół.

  1. Jeśli stoisz przed wyzwaniem, metafora może pomóc dostrzec szerszy obraz i przeanalizować problem.

Masz problem ze stworzeniem wizji osobistego życia, czy zastanawiasz się gdzie powinna być Twoja firma za 5,10,15 lat? Użyj metafory. Zastanów się jak chcesz, aby Twoje życie, firma wyglądały – czy ma to być okręt żeglujący do bezpiecznego portu, czy nowoczesny, naszpikowany nową technologią, szybko mknący TGV. A teraz zastanów się co to dla Ciebie ta metafora oznacza. Jakie cechy, zachowania, tożsamość, produkt/usługi generuje. Co Ci jest potrzebne do ruszenia z miejsca? Jakie działania musisz podjąć? Czego potrzebujesz, by zrobić swój pierwszy kok, a co zrobić w krokach kolejnych?

  1. Metafora zmienia stare przekonania.

Praca na metaforze jest także bezpiecznym gruntem do rozwoju i do zmiany niewspierających przekonań, otwiera nowe perspektywy widzenia tych samych spraw w nowy, szerszy sposób. Jesteś w sytuacji, w której masz pomysł, chcesz założyć firmę lub zyski w Twojej firmie nie przynoszą oczekiwanej stopy zwrotu? Zastanów się jaka metafora wzmacnia Twoje przekonania w kwestiach finansowych, jaką metaforę jako wzorzec, masz wdrukowaną w tej kwestii w sobie od dzieciństwa. „Pieniądze szczęścia nie dają”, „Pierwszy milion trzeba ukraść”, „Pieniądze nie rosną na drzewach”, „ Żeby zarobić trzeba kombinować”, „Będę mieć pieniądze, jak wygram w totka”, „Pieniądze otwierają drzwi do sukcesu”, „Pieniądze leżą na ulicy, trzeba umieć je zbierać”. Twoje metafory determinują Twoje działanie. Sprawdź jakie Ty masz metafory – wspierające, ograniczające? Wspierają Cię do działania i dalszego rozwoju? Rozwijają Twój biznes? Motywują do poszukiwania rozwiązań i działania?

A JAK TY POSTRZEGASZ SWOJE ŻYCIE PRZEZ METAFORY?

Gdybyś miał szansę wybrać swoją ulubioną metaforę życia, co by to było?

Pudełko czekoladek czy talerz z truskawkami? Która z tych metafor najlepiej pasuje do Twojego życia? Czy zgadzasz się, że ​​życie to „pudełko czekoladek”…bo nigdy nie wiesz co dostaniesz, nie wiesz co jest w środku, ale obawiasz się, że trafią Ci się te czekoladki, których nie lubisz? Pudełko i czekoladki, mogą być metaforą pewnej tajemnicy, niepewności tego co jest w środku, lęków i obaw na to co Cię czeka. Czy może życie, to raczej talerz pełen truskawek…których smak jest znany, wszystko jest przewidywalne, widoczne – wiadomo ile ich jest.

W zależności od tego, jaka metafora jest Ci bliższa, moglibyśmy przewidywać, że jeśli jesteś osobą wybierającą talerz z truskawkami, możesz być optymistą, który lubi wiedzieć wcześniej, mieć zaplanowane i ułożone plany działania, a jeśli pudełko czekoladek – to możesz być sceptykiem, z dozą nieufności podchodzącym do pojawiających się sytuacji i okoliczności.

ĆWICZENIE

Teraz zrób to jeszcze bardziej dokładnie. Zastanów się, w jaki sposób osiągnąłeś swoją pozycję i miejsce w życiu? Gdzie jesteś? Czego chcesz, na czym Ci zależy? Dokąd zmierzasz, gdzie masz nadzieję lub planujesz dotrzeć? Jaki obraz, metafora przychodzi Ci teraz na myśl? Jaki widzisz obraz? Co na nim jest? Jakie ma kolory? Gdybyś mógł przewinąć taśmę chwilę później, to co by się działo? Czy Twoje życie ma kształt lub kierunek? Czy jest np. strzałką (w górę lub w dół), okręgiem lub serią kroków? Co powiesz na życie innych ludzi, których znasz? Czy metafora, którą użyłeś w stosunku do siebie, jest taka sama jak tą, którą używasz w stosunku do innych ludzi?

Oto powiązane artykuły, które mogą ci się przydać:

  1. 4 KROKI DO LEPSZEGO ZROZUMIENIA SIEBIE I INNYCH. JAK INTERPRETUJEMY RZECZYWISTOŚĆ?: TUTAJ
  2. JAK ZMIANA PERSPEKTYWY NA RÓŻNE SYTUACJE, MOŻE ZMIENIĆ TWOJE ŻYCIE?: TUTAJ: 
  3. CO WPŁYWA NA NASZE POSTRZEGANIE ŚWIATA I INNYCH?: TUTAJ
0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej