JAK ŻYĆ, PLANOWAĆ SUKCES I BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA?

autor Julita Pietraszko
JAK BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA

 PRZYŚPIESZAJĄCY ŚWIAT

Wszystko przyspiesza. W dzisiejszym świecie ścigamy się ze wszystkim i o wszystko z mantrą na ustach: „Rób więcej za mniej i szybciej”. Nieustanny postęp wszechobecnej technologii  i nasz własny apetyt na nowość i wygodę połączyły się, przyspieszając każdy aspekt codziennego życia. To przyspieszenie generuje w nas stres, związany z niepewnością nawigowania po tym zmiennym świecie. Przekształca nasze życie zawodowe i osobiste: zaczynając od kupowanego jedzenia i muzyki, której słuchamy, po media, politykę i cały biznes. Dotyka również sposobu spędzania wolnego czasu, którego brak coraz częściej odczuwamy.

W tej pogoni za rozwojem technologii, nie określamy już otaczającej nas rzeczywistości jako „świat stanął na głowie”, mówimy „świat VUCA”. Jest wiele publikacji, które odnoszą się do naszej rosnącej niezdolności pojmowania otaczającego nas świata i radzenia sobie z otaczającymi nas wydarzeniami. Tu również używa się pojęcie „świat VUCA”. Spojrz na dzisiejsze wyzwania technologiczne lub włącz wieczorne wiadomości na pięć minut – tam też zobaczysz niestabilny i niepewny świat VUCA.

VUCA określa różne wymiary naszego „niekontrolowanego” świata, w którym żyjemy. Jest akronimem stworzonym przez US Army War College, który miał zobrazować niepewne warunki po rozpadzie ZSRR i zimnej wojny. Warunki te nie były zgodne z tradycyjnymi scenariuszami gier wojennych.

Eric McNulty w artykule „Strategy + business”, napisał kiedyś:

VUCA nie jest czymś do rozwiązania. Po prostu jest. Próby uproszczenia złożoności lub rozbicia zmienności, niepewności i dwuznaczności na coraz mniejsze części w nadziei, że każda z nich może zostać zdekodowana, nie spowoduje, że znikną – istnieje zbyt wiele elementów poza kontrolą.

CZYM ZATEM ŚWIAT VUCA SIĘ CHARAKTERYZUJE?

  1. (V)OLATILITY (zmienność) – żyjemy w świecie, który nieustannie się zmienia, jest coraz bardziej niestabilny. Gdy wydarzenia rozwijają się w zupełnie nieoczekiwany sposób, ustalenie przyczyny i skutku staje się niemożliwe.
  2. (U)NCERTAINTY (niepewność) – coraz trudniej jest przewidzieć wydarzenia lub przewidzieć, jak się one rozwiną. Planowanie inwestycji, czy rozwoju staje się prawie niemożliwe, ponieważ coraz bardziej niepewna jest do nich droga.
  3. (C)OMPLEXITY (złożoność) – współczesny świat jest bardziej złożony niż kiedykolwiek. Problemy i ich następstwa są bardziej wielowarstwowe, trudniejsze do zrozumienia. Liczba czynników, które musimy wziąć pod uwagę, ich różnorodność i relacje między nimi są coraz bardziej skomplikowane. Wybór rozwiązania, jednej właściwej ścieżki jest prawie niemożliwy.
  4. (A)MBIGUITY (dwuznaczność) – odnosi się do niejasności co do sposobu interpretacji tego co się wokół nas dzieje i podejmowania słusznych działań.Rzeczy, które się dzieją, są niejasne, ponieważ są tak nowe, że ludzie, czy firmy nie doświadczyły ich wcześniej. Im bardziej dwuznaczny świat tym trudniej go interpretować.

JAK PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO ŻYCIA W ŚWIECIE VUCA I BYĆ ODPORNYM PSYCHICZNIE NA ZMIANY?

Chociaż możesz nie wiedzieć do końca, jak, kiedy i jakie zmiany się pojawią, jasne jest, że nadejdą. Bo nie da się obsłużyć nowego pomysłu przy użyciu starej struktury. Samochody potrzebują utwardzonych dróg, kiedy kiedyś konie spokojnie korzystały z wydeptanych dróg.

Już od dziesięcioleci wiemy, że to nie pojedyncze przypadki stresu powodują szkody. To przedłużające się narażenie na stres przez miesiące i lata jest największym zagrożeniem. Życie w środowisku VUCA oznacza, że ​​nasze ciała są w stałej gotowości do stawienia czoła każdemu wyzwaniu i niebezpieczeństwu.

Pamiętaj, że zachowania, które niosły Cię skutecznie wczoraj, niekoniecznie pomogą Ci jutro. Co może Ci pomóc zrozumieć, co możesz zrobić, by lepiej zbliżyć się do świata VUCA? Zadaj sobie pytanie: „Jakie zachowania muszę (lub zespoły którymi zarządzam) zastosować, aby lepiej opanować „dwuznaczność” tego świata? 

VUCA Prime – antidotum na VUCA:

Bob Johansen z Institute for the Future, autor“Leaders Make the Future: Ten New Leadership Skills for an Uncertain World”, zaproponował koncepcję VUCA PRIME jako antidotum na VUCA. Zaproponował zmianę akronimów i stojących za nimi działań. Według niego odpowiedzią na środowisko VUCA jest wizja, zrozumienie z nastawieniem na intencję słuchania. Czyli konieczny jest zaawansowany poziom umiejętności komunikacyjnych, a także jasność i zwinność w reagowaniu na wszystko co się wydarza i zwinność w uczeniu się.

Model Johansena VUCA PRIME, jest użytecznym przewodnikiem dla liderów zarządzających organizacją w świecie VUCA. Jak można ten model wykorzystać na poziomie indywidualnym? Tak, aby uzyskać krótką listę kontrolną tego, co dana osoba może wdrożyć w swoim życiu, aby zbudować długoterminową odporność na ciągłe zmiany.

chile 2 300x167 - JAK ŻYĆ, PLANOWAĆ SUKCES I BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA?1. (V)ISION (wizja, powołanie, wartości) – jakie jest Twoje powołanie, co chcesz osiągnąć w życiu, jaki jest Twój obraz przyszłości, którą chcesz mieć? Określ jaki jest Twój cel życiowy po to by nadać sens życiu, pobudzić tożsamość i obudzić wewnętrzną motywację do działania. Kiedy ludzie wiedzą, dokąd zmierzają i w jaki sposób przyczyniają się do czegoś wartościowego – ułatwia im to radzenie sobie z każdym rodzajem stresu lub turbulencji. Wyznaczenie kierunku, celu w połączeniu z silnym wyczuciem własnych wartości, staje się rodzajem Twojego wewnętrznego kompasu. Pomaga Ci podejmować decyzje dotyczące tego, co zrobisz, a czego nie zrobisz lub przyjmiesz lub nie przyjmiesz od innych.

ja i iza 300x169 - JAK ŻYĆ, PLANOWAĆ SUKCES I BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA?2. (U)UNDERSTANDING (zrozumienie siebie) – jeśli ustalenie własnego powołania i wartości jest fundamentem, który należy ustalić, to głęboka samoświadomość może to uzupełnić, pomagając Ci rozpoznać nie tylko to, co jest dla Ciebie ważne, ale także jakie zasoby i umiejętności już masz, a o jakie powinieneś jeszcze zadbać. Samoświadomość może również pomóc w zrozumieniu najlepszych strategii przetrwania. Jakie masz dobre nawyki, które przyczyniają się do budowania odporności? Na przykład wieczorny spacer lub bieg, poranna medytacja. Podobnie wiedza o tym, co dla Ciebie powoduje dyskomfort lub stres, może pomóc Ci znaleźć strategie lub taktyki zapobiegawcze. Tak, abyś mógł złagodzić wpływ tych stresorów, zanim spowodują one szkody psychiczne lub fizyczne.

IMG 03362 225x300 - JAK ŻYĆ, PLANOWAĆ SUKCES I BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA?3. (C)CLARITY (jasność, komunikacja) – skupianie się na tym co jest najważniejsze, priorytetowe, upraszczanie zamiast komplikowanie. Ludzie potrzebują także kontaktu z innymi ludźmi. Istnieją badania wskazujące, że osoby, które mają silne wsparcie przyjaciół, rodziny i kolegów, radzą sobie lepiej psychicznie i są mniej podatne na choroby, czy stres. Jednym z najbardziej niebezpiecznych aspektów stresu jest to, że wprowadza ciało w stan trwałego stanu zapalnego. Zapalenie jest użyteczną częścią reakcji walki lub ucieczki. Jeśli tkanka ulegnie fizycznemu uszkodzeniu jest wytwarzana duża liczba białych krwinek w celu usunięcia wszelkich infekcji. Kiedy ciało stale reaguje, jakby zostało atakowane, dostępnych jest mniej zasobów do zwalczania innych patogenów, które powodują długotrwałe choroby. Oznacza to, że ludzie cierpiący na przewlekły stres mają większe szanse na różne choroby. Odpowiedź zapalna jest wywoływana przez hormon kortyzol (odpowiada za odruch walki lub ucieczki). Jedyną rzeczą, która może pomóc przywrócić równowagę i zmniejszyć poziom kortyzolu, jest inny hormon, oksytocyna. Oksytocyna jest wytwarzana przez fizyczną bliskość innych, jest czasami określana jako „hormon przytulania”. Badacz Paul Zak, był jednym z pierwszych, którzy wskazali, że nie tylko fizyczny dotyk, ale także poczucie przynależności do społeczności może wywołać produkcję tego ważnego hormonu – oksytocyny, a tym samym obniżyć poziom kortyzolu.

MG 8223 tile 300x167 - JAK ŻYĆ, PLANOWAĆ SUKCES I BYĆ ODPORNYM NA STRES W NOWYM ŚWIECIE VUCA?4. (A)GILITY (postawa zwinności): Konstruktywne podejście do zmieniających się okoliczności, jest ważnym atrybutem, który określa, w jakim stopniu ludzie radzą sobie ze stresem w swoim życiu. Nie oznacza to, że beztrosko powiesz że wszystko jest OK lub zaprzeczysz, gdy sytuacja powodują u Ciebie niepokój. Ci, którzy najlepiej radzą sobie w trudnych sytuacjach, są tymi, którzy są gotowi zaakceptować swoje negatywne emocje. Próbują wywrzeć pozytywny wpływ na sytuację, w której się znajdują. Przyznając się do dyskomfortu, którego doświadczają, jednocześnie szukając tego, co jest użyteczne lub czego mogą się nauczyć z sytuacji, w której się znajdują. Do pewnego stopnia nastawienie zależy od osobowości. Niemniej jednak niektóre z tych wzorców myślenia są nawykami, które możesz rozwijać.

ZADAJ SOBIE PYTANIA:

    • Co czuję? Jak to doświadczenie się łączy z moimi wartościami?
    • Jaką inną perspektywę mogę na tą sytuację przyjąć?
    • Co jest przydatne w tej sytuacji?
    • Jaka jest najlepsza rzecz, jaka mogłaby się tutaj wydarzyć?
    • Jak będę myślał o tej sytuacji za 5,10,15 lat?

JAK TY ODBIERASZ DZISIEJSZĄ RZECZYWISTOŚĆ? WIDZISZ RÓŻNICĘ MIĘDZY TOBĄ WCZORAJ, A TOBĄ DZIŚ?

 

0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej