JAK UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC OSIĄGNĄĆ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM?

autor Julita Pietraszko
uważność. mindfulness

Znasz to uczucie, kiedy zbliża się koniec tygodnia, a Twój przyjaciel pyta Cię, jak minął tydzień. I szczerze mówiąc … po prostu tego nie pamiętasz ?!

Czy potrafisz osiągać równowagę między życiem zawodowym, a prywatnym? Czy raczej pozwalasz życiu omijać Cię z boku? A może utknąłeś w rutynie, skupiasz się tak bardzo na swojej działalności, informacjach docierających ze wszystkich stron, na tym, co inni robią wokół Ciebie, na wciąż rosnących oczekiwaniach społecznych? Przywiązany do swojego telefonu komórkowego, sprawdzasz pocztę elektroniczną, publikujesz wiadomości na portalach społecznościowych, po to by być na bieżąco z nadmiarem wiadomości i informacji i aby pozostać w grze. Przez ten natłok zapominasz być obecny w swoim własnym życiu.

Kiedy pracujesz, myślisz o swojej liście rzeczy do zrobienia w domu. Kiedy jesteś w domu, myślisz o tym, co należy zrobić w pracy. Uważność pomaga Ci być obecnym w momencie, w którym się znajdujesz.

To wszystko wpływa na brak odpowiedniej równowagi między Twoim życiem zawodowym, a prywatnym i powoduje duży stres.

Najlepszym i najprostszym sposobem na jego redukcję, jaki znam i osiągnięcie równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym jest bycie uważnym i praktykowanie mindfulness. 

CZYM JEST UWAŻNOŚĆ?

design proposal 15 300x167 - JAK UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC OSIĄGNĄĆ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM?Często jest opisywana, jako bycie w chwili obecnej z wyboru, aby pokonać automatyczne reakcje lub reaktywność. Pomaga zredukować wędrówkę umysłu (zastanawianie się co było lub co będzie), która ma tendencję do  negatywnego nastawienia w postrzeganiu świata. A to tym samym zwiększa poziom stresu i zmniejsza szczęście. Uważność jest koncepcją przejęcia kontroli nad sobą, w tym umysłu i ciała w odniesieniu do naszego otoczenia, aby stać się bardziej świadomym swoich myśli, uczuć i doświadczeń.

Umożliwia akceptację tego, jak się czujesz, poprawia Twoje życie i decyzje. Zmienia myśli w produktywnym i pozytywnym kierunku, który prowadzi do lepszych wyników w każdej dziedzinie życia. Redukuje napięcie i stres. Pozwala się odprężyć i nie reagować w niezdrowy sposób. Pozwala reagować mniej reaktywnie i być bardziej przystosowanym do presji. Innymi słowy, pomaga nie reagować na problemy ślepo, gdy się pojawią, a uczy spowalniania, ustalania priorytetów i znajdowaania optymalnych rozwiązań. 

Uważność obejmuje praktyki kontemplacyjne, takie jak medytacja. Można ją również zintegrować z codziennymi czynnościami, takimi jak uważne chodzenie, jedzenie i słuchanie – po to aby kultywować skupienie, koncentrację i inne formy regulacji emocjonalnej i sposoby wyciszenia.

CZYM JEST MEDYTACJA? 

Różni ludzie mogą opisywać różne rzeczy, gdy odnoszą się do „medytacji”. Podczas gdy wiele tradycji medytacyjnych pochodzi z filozofii, wierzeń religijnych, rytuałów i specjalistycznego sprzętu, sama medytacja jest po prostu formą treningu mentalnego. Wszystkie te różnorodne praktyki medytacyjne sprowadzają się do tej samej rzeczy: wszystkie one są sposobem na fokusowanie się i skupienie umysłu. Siedząc cicho z własnym umysłem dzień po dniu, poznajesz go lepiej.

Przykładowe aplikacje do treningu uważności i medytacji znajdziesz: TUTAJ.

NAUKOWE ZALETY UWAŻNOŚCI I MEDYTACJI 

design proposal 14 300x167 - JAK UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC OSIĄGNĄĆ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM?Wiele szumu wokół uważności i medytacji wiąże się z faktem, że możemy teraz zobaczyć, jak te starożytne praktyki uważności i medytacji zmieniają mózg. Pace mad uważnością Jon Kabat-Zinn‚a wykazały, że zmiany fizjologiczne zaczynają zachodzić w mózgu po zaledwie ośmiu tygodniach praktyki medytacyjnej. Badania wykazały, że regiony mózgu, które są ważne dla uczenia się, pamięci i podejmowania decyzji wykonawczych, stają się wymiernie większe po regularnym medytowaniu w tym stosunkowo krótkim czasie. Natomiast inne obszary mózgu, takie jak ciało migdałowate (czasami nazywane naszym „gadzim mózgiem”) – zaangażowane w reakcję walki lub ucieczki – kurczy się on nawet po stosunkowo niewielkiej ilości regularnej praktyki medytacyjnej. To sugeruje, że medytacja może silnie zmienić sposób radzenia sobie z zagrożeniami zewnętrznymi i poziom stresu w którym żyjemy.

Aby promować pozytywne samopoczucie psychiczne w miejscu pracy, w odpowiedzi na takie badania coraz więcej firm wdraża programy uważności. Na przykład Goldman Sachs, Google, Apple i Nike.  Wszystkie te firmy uznają medytację uważności za część programów rozwoju pracowników.

JAKI UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC W OSIĄGNIĘCIU RÓWNOWAGI MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM? 

Uważność obejmuje szereg korzyści, w tym korzyści emocjonalne, psychiczne, fizyczne i wpływa na zachowania:

Emocjonalne Psychiczne Fizyczne Zachowania
Większa odporność na stres Zwiększona ostrość – zmniejszona wielozadaniowość Niższe ciśnienie krwi i tętno Mniej reaktywne zachowanie
Bardziej pozytywny nastrój Skuteczne ustalanie priorytetów Silniejszy układ odpornościowy Lepsze słuchanie siebie
Zmniejszony niepokój i depresja Lepsza pamięć Lepsze radzenie sobie z bólem Większa trwałość
Większa empatia i połączenie z innymi Lepsze podejmowanie decyzji – tworzenie większej przestrzeni między danymi wejściowymi a reakcjami. Lepszy sen Przerwane wzory schematów

Praktykowanie uważności w pracy polega na poświęceniu całego skupienia na zadaniu i poświęceniu pełnej uwagi swoim klientom. Praktykowanie uważności w domu oznacza całkowite oderwanie się od pracy. A także pozwolenie sobie na relaks i znaczące zaangażowanie w kontakt z rodziną i przyjaciółmi.


Oto powiązane artykuły, które mogą ci się przydać:

  1. PRAWDZIWA TWARZ WORK LIFE BALANCE W 2019 R: TUTAJ
  2. JAK UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC OSIĄGNĄĆ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM?
    : TUTAJ
  3. 5 WSKAZÓWEK JAK OSIĄGNĄĆ WORK LIFE BALANCE: TUTAJ

 

2 komentarze
0

Zobacz również

2 komentarze

Avatar
skup aut Warszawa 07-06-2019 - 11:50

Ten blog polecił mi mój przyjaciel.Na tym blogu na pewno spędzę bardzo dużo swojego prywatnego czasu.

Reply
Julita Pietraszko
Julita Pietraszko 17-06-2019 - 18:31

Super słyszeć takie miłe słowa! Zapraszamy ciepło!

Reply

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej