JAK PRAKTYKA MINDFULNESS I MEDYTACJA MOŻE ZMIENIĆ MÓZG wg NEURONAUKI?

autor Julita Pietraszko
mindfulness

Nagłówki mediów podkreślające skuteczność badań neuronauki nad medytacją uważności (mindfulness)* , przyciągają cały czas wiele uwagi. Obecnie medytacja i praktyka mindfulness, cieszy się okresem bezprecedensowej popularności, choć w sumie to nic nowego, bo istnieją pisemne dowody praktyk medytacyjnych, sięgających co najmniej 1500 lat p.n.e, z wieloma różnymi technikami medytacji pojawiającymi się w kulturach Indii, Chin i Egiptu.

Oto przykłady kilku współczesnych badań wskazujących pozytywny wpływ medytacji na nasz mózg:

  1. Neuronaukowcy (m.in. Jon Kabat-Zinn, Ph.D., z University of Massachusetts Medical School – twórca MBSR (Mindfulness-Based Stress Reduction), odkryli, że ludzie, którzy medytują przenoszą swoją aktywność mózgu na różne obszary kory mózgowej. Fale mózgowe w podatnej na stres korze czołowej prawej poruszają się do spokojniejszej lewej kory czołowej. Dzięki temu ludzie stając się spokojniejsi i szczęśliwsi niż wcześniej. Ta zmiana mentalna zmniejsza negatywne skutki stresu, łagodnej depresji i lęku. Zaobserwowano, że podczas medytacji jest też mniej aktywności w ciele migdałowatym, które jest obszarem mózgu związanym ze strachem, lękiem i agresją.
  2. Inne badania pokazują, że nawet kilka minut medytacji, może cofać niekorzystne zmiany w naszych komórkach, powstające pod wpływem stresu.  Medytacja może zmniejszyć wytwarzanie cząsteczek wywołujących stany zapalne w organizmie (poziom cytokin** ). Pod wpływem medytacji ciśnienie krwi i napięcie mięśni również gwałtownie spadają. Procesy myślenia są spowolnione, co umożliwia zwiększenie uważności i koncentracji.
  3. W badaniach, przeprowadzonym przez Harvard Medical School, neurobiolog dr Sara Lazar  (badająca wpływ jogi i medytacji na funkcje poznawcze i behawioralne), odkryła, że medytacja średnio 27 minut dziennie przez okres 8 tygodni, może pozytywnie zmienić strukturę mózgu. Badanie to wykazało zwiększenie gęstości istoty szarej w hipokampie, o której wiadomo, że jest ważna w procesie uczenia się i pamięci oraz zmianach zachodzących w strukturach związanych ze samoświadomością, współczuciem i introspekcją.

W świetle badań, uważność może pomóc w zwiększeniu Twojej odporności, co pozwala Ci lepiej radzić sobie z trudnościami, stresującymi sytuacjami, ale także lepiej funkcjonować Twojemu mózgowi. Poprzez neuroplastyczność mózg dokonuje reorganizacji. Robi to poprzez tworzenie nowych połączeń neuronowych przez całe życie. Dzięki neuroplastyczności i medytacji, możesz zasadniczo „ponownie połączyć” mózg, osiągając wyższy poziom spokoju, zdrowia, szczęścia i radości.

Medytacja jest podstawową praktyką uspokajania umysłu i nawiązywania kontaktu z samym sobą, zapewnia głębsze zrozumienie wzajemnych powiązań różnych rzeczy w życiu. Określone rodzaje medytacji są powiązane z różnymi udokumentowanymi efektami. Na przykład udowodniono, że medytacja uważności zmniejsza rozproszenie i przeżywanie. Podobnie medytacja życzliwości, może ograniczyć częstotliwość powtarzania się Twoich myśli, a także ograniczyć intensywność reakcji na te myśli.


* Medytacja uważności – często opisywana, jako pozbawiona osądu dbałość o doświadczenia chwili obecnej.

** Cytokiny zapalne – są chemikaliami uwalnianymi przez układ odpornościowy, aktywującymi armię komórek na wypadek ataku intruzów, takich jak wirusy, bakterie chorobotwórcze lub rak. Problemem jest to, że pod wpływem np. stresu – uwalniają się tzw. złe cytokiny: IL-6, TNF alfa, białko C-reaktywne, itp.), a nasz system immunologiczny może być nadmiernie aktywny i prowadzić do choroby autoimmunologicznej, co jest trudne do zwalczenia i leczenia.


Oto powiązane artykuły, które mogą ci się przydać:

  1. JAK ĆWICZYĆ MEDYTACJĘ, ABY POKONAĆ NIEPOKÓJ I STRES?: TUTAJ
  2. JAK UWAŻNOŚĆ MOŻE POMÓC OSIĄGNĄĆ RÓWNOWAGĘ MIĘDZY ŻYCIEM ZAWODOWYM, A PRYWATNYM?: TUTAJ
  3. 5 KROKÓW DO RÓWNOWAGI I SPOSOBY REDUKCJI STRESU: TUTAJ
0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej