7 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW ŁAGODZENIA STRESU DLA LIDERÓW

autor Julita Pietraszko
sposoby łagodzenia stresu

Cięcia budżetów, redukcja zatrudnienia, coraz dłuższe godziny pracy, nieustanna konkurencja, wciąż obecna niepewność, wysoki poziom odpowiedzialności, brak równowagi między życiem zawodowym, a prywatnym, to tylko niektóre z nacisków, z którymi zmaga się kadra kierownicza, czy właściciele małych firm. Ciągła presja z zewnątrz, nieustannie rosnące wymagania, nakładają na nich swoje stresogenne żniwo – w postaci objawów fizycznych, psychicznych i emocjonalnych.

Przywódcy są bardzo podatni na negatywne skutki stresu, gdyż dzień lidera wypełnia jedna decyzja po drugiej. Stwierdzenie, że liderzy są zestresowani, jest pewnym niedopowiedzeniem. Zawiera ono w domyśle: zbyt wiele rzeczy do zrobienia, niewystarczające zasoby, zbyt wiele e-maili, pojawiające się marnotrawstwa, problemy pracowników, kontakt z zewnętrznymi dostawcami, a także niezadowolonych klientów i tak dalej.

Mimo to często liderzy, menadżerowie w organizacjach, stres traktują jak „słonia w pokoju”, czyli wszyscy wiedzą, że problem istnieje, ale niechętnie o nim mówią, nie podejmują żadnych działań w celu zmniejszenia jego negatywnego wpływu. Liderzy również często przeceniają swoją zdolność radzenia sobie ze stresem, zwiększając własne obciążenie, pracowników i organizacji. Niestety często lekceważą objawy stresu lub nie rozpoznają oznak jego narastania, tym samym narażając swoją zdolność do podejmowania właściwych decyzji.

Świadomość i zrozumienie są kluczem do budowania odporności na stres dla liderów. Jakie są sposoby skutecznego i efektywnego łagodzenia stresu?

Oto 7 sugestii:
1. Rozpoznaj własne sygnały stresu: 7 300x167 - 7 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW ŁAGODZENIA STRESU DLA LIDERÓW

Naucz się zwracać uwagę na reakcję organizmu na stres. Co wywołuje uczucie stresu i jakie są Twoje reakcje fizjologiczne? Określ, które obszary Twojego ciała są napięte. Czy czujesz ból głowy, bezsenność, Twoje tętno rośnie, masz przyśpieszone bicie serca? A może robi Ci się gorąco? Czujesz napięcie w karku lub zaciskasz kurczowo szczękę? Im szybciej zauważysz, jak Twoje ciało reaguje na stres, tym szybciej możesz coś zrobić, aby sobie z tym poradzić. W kolejnym kroku zrozum, jak Twój stres wpływa na Twoje zachowanie. Jedni mają tendencję do bycia głośnym i zuchwałym. Inni stają się nieprzewidywalni w swoich wzorcach zachowań. Jeszcze inni kompletnie się zamykają i wycofują.

2. Relatywizuj i racjonalizuj:

Określ, czy zagrożenie jest prawdziwe, czy to tylko odczucie. Jeśli to prawda, zadaj sobie pytanie, co może się stać najgorszego? Czy możesz to zaakceptować? Jeśli nie, co możesz zrobić, aby to zaakceptować lub zminimalizować wpływ?

3. Twórz wspierające Cię rytuały:

Kiedy lista zadań wydaje się nie mieć końca, koncepcja oczyszczenia głowy wydaje się prawie niemożliwa. Ale nawet krótka przerwa w ciągu dnia może pomóc. Upewnij się, że pozwalasz sobie na przerwy w pracy. Wstań od biurka i pochodź lub wyjdź na zewnątrz biura, aby zaczerpnąć świeżego powietrza. Oddychaj głęboko, poruszaj ramionami lub po prostu zamknij oczy na jedną minutę. Przerwa psychiczna lub fizyczna jest ważną strategią radzenia sobie z codziennym stresem.

4. Wyciągnij wtyczkę. Stwórz granice, zrób mentalny detox:

8 300x167 - 7 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW ŁAGODZENIA STRESU DLA LIDERÓWDostępność dla współpracowników 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i nigdy nie wyłączanie telefonu stały się w ostatnich latach akceptowanymi normami kultury pracy. Pojęcie „odłączenia” od wewnętrznej działalności firmy może wywołać drwiny u niektórych liderów. Ale przerwanie na jakiś czas pracy mózgu i ciała może przynieść ogromne korzyści. Nie rezygnuj z życia poza pracą. Znajdź skuteczne sposoby wyznaczania granic między pracą, a życiem rodzinnym. Zaplanuj czas poza pracą, tak byś nie myślał i nie rozmawiał o pracy. Kompletny detoks daje relaks i doładowanie, co ma kluczowe znaczenie dla jasnego i kreatywnego myślenia, silnych relacji. Może zwiększyć Twoją wydajność i zdolność do radzenia sobie z wyzwaniami w pracy. Zatem wyłącz telefon komórkowy i pocztę e-mail po pracy. W drodze do pracy posłuchaj muzyki. Poza pracą znajdź hobby.

5. Ćwicz uważność, medytację:

Techniki relaksujące i medytacja mogą być odpowiedzią na łagodzenie stresu i zapobieganie wypaleniu. Także regularny program ćwiczeń jest najlepszym sposobem na zminimalizowanie negatywnych skutków zdrowotnych związanych z wymaganiami pracy. Postanów sobie ćwiczyć lub medytować co najmniej 30 minut na początku chociaż dwa razy w tygodniu.

6. Ćwicz uważne przywództwo:

Uważni liderzy są świadomi swojej motywacji i powodów, dla których postanowili przewodzić innym. Uważne przywództwo polega na tym, aby wiedzieć, dlaczego zdecydowałeś się zostać liderem. Jaki jest Twój cel. Jak współpracujesz z innymi. Jak zapewniasz, że osiągasz nie tylko swoje własne cele, ale także cele zespołu i organizacji. Kiedy praca jest powiązana z celem, okazuje się, że mamy rezerwy paliw, o których istnieniu nie mieliśmy pojęcia. Upewniaj się zatem często, czy wciąż Twój zbiornik jest pełny.

7. Zadbaj o siebie. Przedefiniuj równowagę:

3 300x167 - 7 SKUTECZNYCH SPOSOBÓW ŁAGODZENIA STRESU DLA LIDERÓWDokonuj jasnych wyborów, które wspierają Twoje podstawowe wartości. Równowaga życia jest złożona, a tak naprawdę nie jest to coś, co moglibyśmy kiedykolwiek osiągnąć. Wymagania i zainteresowania zmieniają się z czasem, a to, co w pewnym momencie wydawało się równowagą, szybko staje się przestarzałe. Jeśli Twoje życie odzwierciedla to, kim jesteś i to co cenisz najbardziej, to nawet jeśli jesteś pod presją i nie masz wystarczająco dużo czasu, to poczujesz się w większej równowadze.

Ile stresu jako lider, odczuwasz obecnie w pracy na skali od 1 do 10? Wynik 1 oznacza, że ​​jesteś „jak kostka lodu wyjęta z lodówki”, a wynik 10 oznacza, że ​​jesteś jak „wulkan gotowy do wybuchu”.  Jeśli Twój wynik jest bliski 10, to czy masz swoje sposoby łagodzenia stresu?

Wielokrotnie nagradzana autorka, dr Brené Brown, zachęca do identyfikowania ostrzegawczych oznak stresu i wypalenia zawodowego, aby uniknąć większego problemu. Mówi:

„ Jeśli nie chcesz się wypalić, przestań żyć jak w ogniu ”.

I do tego Cię zachęcam.

Jeśli jesteś liderem, menadżerem, właścicielem firmy, przełożonym, mam nadzieję, że znalazłeś tu dla siebie jakieś sposoby łagodzenia stresu. Jeśli tak, to napisz w komentarzu, która sugestia była najbardziej trafna w Twoim przypadku.

0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej