7 KROKÓW DO ZMIANY SPOSOBU MYŚLENIA. ZMIANA NASTAWIENIA DO ŻYCIA.

autor Julita Pietraszko
ZMIANA NASTAWIENIA DO ŻYCIA

Zmiana nastawienia do życia? W życiu nic nie jest „złe” ani „dobre”. Życie dostarcza Ci informacji zwrotnych. Za każdym pojawiającym się negatywnym zdarzeniem, kryje się lekcja, która pomaga Ci się rozwijać i wzmacniać. Nie zawsze możesz zmienić to, co dzieje się w Twoim życiu, ale możesz zmienić sposób w jaki to postrzegasz i to jak na to reagujesz. Możesz zmienić nastawienie do życia.

Sposób, w jaki wybierasz „kadrowanie”, czy „oprawianie” obrazu swojego życia, będzie wpływał na Twoje osiągnięcia i osobiste szczęście. W codziennym życiu, łatwo złapiesz się na trudnościach i problemach. Jeśli wtedy uruchamia Ci się negatywny schemat postrzegania tej sytuacji (często dlatego, że porównujesz ją do czegoś, co uważasz za lepsze), możesz się niepotrzebnie zablokować i zestresować.

Dobrym sposobem na zmianę nastawienia do życia i negatywne schematów postrzegania, które często bywają czynnikami stresogennymi jest technika „przeformułowanie” (reframing). „Przeformułowania”, możesz użyć do świadomej zmiany ograniczających perspektyw, sposobu widzenia sytuacji, tak aby wesprzeć realizację pożądanych celów, wspierających przekonań i zachowań. „Przeformułowanie”, to taktyka zmiany perspektywy, aby zobaczyć nowe opcje. To ponowne kadrowanie sytuacji, które pomaga umieścić wydarzenia i okoliczności w innym, korzystniejszym i wspierającym Ciebie kontekście. Dlatego zamiast sabotować siebie, przyjmujesz bardziej użyteczne sposoby myślenia i robienia rzeczy, które pomogą Ci w efekcie przezwyciężyć osobiste ograniczenia, granice, fobie, lęki, a nawet traumę. Poprzez „przeformułowanie” wydarzeń możesz upewnić się, że zawsze się rozwijasz, szukasz rozwiązań i nie skupiasz się jedynie na problemach w swoim życiu.

JAK ZACZĄĆ PONOWNE KADROWANIE RZECZYWISTOŚCI. JAK PRZEFORMUŁOWAĆ SWOJE PERSPEKTYWY I ZMIANĘ NASTAWIENIA DO ŻYCIA?

  1. Zauważ swoje myśli.

Jedną z rzeczy, które możesz zrobić, to stać się bardziej świadomym swoich myśli, tak jakbyś był ich obserwatorem. Zwróć uwagę, kiedy wpadasz w nadmiernie negatywne i wywołujące w efekcie stres wzorce myślenia. Ich świadomość jest ważną częścią ich zmiany.

  1. Przyjrzyj się swoim wzorcom myślenia.

zmiana sposobu myśleniaPrzejrzyj problematyczne sytuacje i poszukaj w nich wspólnego tematu. Pierwszym krokiem w zmianie perspektywy, przeformułowaniu myślenia, jest zapoznanie się z tymi negatywnymi wzorcami myślenia. Rozpoznaj swoje zniekształcenia poznawcze, aby zobaczyć, które z nich, mogą mieć wpływ na Twoje życie. Powtarzające się problemy i wzorce w Twoim życiu, są prawdopodobnie podtrzymywane przez Twoje dysfunkcyjne przekonania.

Przykład: Na spotkaniach towarzyskich czujesz się jak osoba „z zewnątrz”, nie pasująca do reszty, bez względu na konfigurację osób i tego, co robisz. W podobnym związku partnerskim, mimo zmiany partnera – widzisz te same powtarzające się scenariusze.

  1. Zdefiniuj swoje przekonania.

ZMIANA PRZEKONAŃPrzyjrzyj się dysfunkcyjnym wzorom w swoim życiu i zadaj sobie pytanie:

  • „Jakie przekonanie lub oczekiwanie pociąga za sznurki i ustanawia tutaj zasady?
  • „Jaki temat odtwarzam wielokrotnie?”
  • „Na jakie niewspierające zachowanie sobie pozwalam?”
  • „Co nie pomaga mi w kształtowaniu sytuacji, rzeczy”

Przykład: Sytuacje  z pnkt 2 kierują się przekonaniami: nie pasuję, jestem inny, jestem gorszy.

  1. Zidentyfikuj swoje zasady.

Określają one jak żyjesz,  Twoje postawy, wybory i działania. Zidentyfikujesz je po tym w jaki sposób myślisz i co mówisz sobie:

poszerzanie perspektyw

  • powinienem”/ „nie powinienem(kto to mówi?)
  • „muszę” (skąd ta reguła pochodzi?)
  • „jestem” lub „nie mogę”(kto jest sędzią?)
  • „jeśli nie zrobię …, będę….(w jaki sposób nauczyłeś się myśleć w kategoriach przyczyny i negatywnego efektu?).

 

 

  1. Zbadaj dowody.

Gdy zauważysz swoje negatywne myśli, skuteczna część przeformułowania polega na zbadaniu ich prawdziwości i dokładności (lub jej braku).

przekonania

  • „Czy to przekonanie, które masz zbudowane – jest absolutnie prawdziwe?
  • Czy rzeczy, o których mówisz sobie są całkowicie prawdziwe?
  • Część tego co myślisz, może być ważne. Ale czy to naprawdę tworzy cały obraz…?”
  • „Jakie jest źródło tego przekonania?”
  • „Jak nauczyłeś się w to wierzyć?”
  • „Jaka to była sytuacja?”

 

  1. Zakwestionuj obecne przekonanie.

zmiana negatywnych przekonań

  • „Czy wiara w to przekonanie jest nadal istotna dla osoby, którą jestem teraz i dla życia, którym chcę żyć?”
  • „Jakie korzyści zyskałbym, gdybym je zmienił?”
  • „Jakie są inne sposoby interpretowania tego samego zestawu zdarzeń?”
  • „Jak podszedłbym do tej sytuacji, gdybym miał tylko dzień na jej rozwiązanie? Jak około godziny? A jak gdy tylko minutę?
  • „Które sposoby widzenia rzeczywistości lepiej mi służy?”

Pomyśl również o tym, czego nauczyłeś się na podstawie swojego doświadczenia. To często daje pozytywną zmianę perspektywy. Zastanów się, w jaki sposób to doświadczenie może pomóc Ci pójść do przodu. Pamiętaj, że porażka jest zawsze warunkiem sukcesu.

  1. Sformułuj nowe zasady i zbuduj nowe, pozytywne przekonanie.

Przykład: 

Stare przekonanie: Jestem gorszy od innych” 

Nowe przekonanie: Jak wszyscy, mam mocne strony i obszary do rozwoju”

Stara zasada: „Muszę zaakceptować tego partnera życiowego, nawet jeśli mnie nie ceni, bo inaczej nie będę miał nikogo”. 

Nowa zasada: „Zaakceptuję partnera, który traktuje mnie z szacunkiem. Wolę poczekać, aż znajdę kogoś, z kim będę mógł dyskutować i wspólnie podejmować decyzje. Będę dążyć do prawdziwego,q pozytywnego partnerstwa.

zmiana sposobu myśleniaKiedy jesteś w stanie zobaczyć okoliczności i ludzi z „lotu ptaka”, uświadamiasz sobie, że Twoja percepcja nie jest równa prawdzie i nie jest pełnym obrazem rzeczywistości. Kiedy nauczysz się zmieniać własną perspektywę, zaczniesz dostrzegać te same rzeczy w różny sposób. Zaczniesz zauważać więcej opcji i możliwości. Nie nazwiesz już przydarzających Ci się sytuacji jako „czarno-białe” lub jako dobre lub złe.

Zamiast patrzeć na negatywne rzeczy i mówić „Wow, ale to jest do bani” lub „Nienawidzę mojego życia”. Spojrzysz na nie i powiesz: „W porządku, to jest trudne, ale to tylko pomoże mi w przyszłości”.  Zmiana perspektywy, zrobi ogromną różnicę, w drodze Twojego własnego poczucia szczęścia.


Oto powiązane artykuły, które mogą ci się przydać:

  1. Jak zmiana Twojej perspektywy na różne sytuacje, może zmienić Twoje życie: TUTAJ
  2. Co wpływa na nasze postrzeganie świata i innych: TUTAJ
  3. 4 kroki do zrozumienia siebie i innych. Jak interpretujemy rzeczywistość?: TUTAJ

 

0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej