6 PORAD JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRACHEM PRZED PORAŻKĄ I OSIĄGAĆ CELE

autor Julita Pietraszko

Strach, potrafi być jak wirus, który mutując się – dopasowuje się do swoich żywicieli…Strach przed porażką może wbić Cię w osłupieniu w ziemię, w miejscu Twoich śladów…Strach jest jak stonka, która rozprzestrzenia się z pola na pole…Strach zabija więcej snów i marzeń niż porażek…Strach może sprawić, że ludzie przegapią możliwości, które pozwolą im osiągnąć pełny potencjał…Strach przed porażką jest Ci wpajany od wczesnego dzieciństwa – wydaje się być wyryty w Twoje DNA…Każdego dnia pewnie słyszałeś, żebyś tego czy tamtego nie robił lub unikał pewnych rzeczy.  Po pewnym czasie stajesz się ostrożny. Zamiast podejmować działania, szukasz zgody i potwierdzenia właściwego kierunku działania u innych. 

JAK DOŚWIADCZASZ STRACHU PRZED PORAŻKĄ? 

Możesz doświadczyć niektórych lub wszystkich tych objawów, jeśli obawiasz się porażki:

  • Niechęć do wypróbowywania nowych rzeczy lub angażowania się w trudne projekty.
  • Samosabotaż na przykład zwlekanie, nadmierny niepokój lub brak monitorowania postępów realizacji celów.
  • Niska samoocena lub zbytnia pewność siebie – często używające negatywnych stwierdzeń, takich jak „Nigdy nie będę wystarczająco dobry, aby to uzyskać/osiągnąć” lub „Nie jestem wystarczająco inteligentny, aby dostać się do tej pracy”.
  • Perfekcjonizm – udoskonalanie swojego projektu, zadania tak długo, że nigdy się one nie kończą.

Ale wyobraź sobie, że jest dzień, kiedy możesz zrobić wszystko na świecie, nie odczuwając strachu, ani żadnych negatywnych uczuć…

Przezwyciężenie strachu przed porażką nie jest łatwe, ale możesz to zrobić, zwłaszcza gdy jesteś zdeterminowany, aby przenieść swój osobisty rozwój na wyższy poziom i osiągać wymarzone cele. Nie ma magicznej pigułki. Ale nie musisz też być nieustraszonym. Musisz być gotów stawić mu czoła i zbadać swoje obawy.

JAK POSTĘPOWAĆ ZE STRACHEM PRZED PORAŻKĄ?

1. Kiedy się boisz, skup się na celu końcowym. Kiedy jest Ci niedobrze, mdli Cię wszyscy doradzają wokoło, żebyś się skupił na nieporuszonym punkcie daleko na horyzoncie. Z realizacją celu jeśli się boisz – zrób tak samo – patrz na swoją metę, tam gdzie chcesz dojść i kim chcesz się stać. Nie pozwól, aby strach zmącił Ci Twoje postrzeganie rzeczywistości.

2. Uświadom sobie, co Cię powstrzymuje przed osiągnięciem tego, co chcesz. Jeśli nie uchwycisz bariery – nigdy się od niej nie uwolnisz.  Jeśli nie widzisz przeszkody, nie możesz jej przeskoczyć. Zastanów się co Cię przeraża?

  • Boisz się krytyki?
  • Boisz się, że nie możesz być sobą?
  • Boisz się konkurencji?
  • Boisz się oceny innych?

Zrozum, co Cię powstrzymuje, abyś mógł to pokonać.

3. Zacznij od małych kroków. Jeśli Twoim celem jest przemawianie na znanej konferencji, ale martwisz się, że nie jesteś wystarczająco dobry, aby to zrobić. Zacznij od wypowiedzi w mniejszych grupach, na mniejszych wydarzeniach. Zapisuj swoje osiągnięcia. Zobacz, co  udało Ci się zrobić dobrze – a to pomoże Ci uwierzyć w Twój kolejny krok, w to, co możesz zrobić jeszcze więcej. Czasami możesz czuć się zmęczony lub czuć się niekomfortowo, ale nie poddawaj się, po prostu z determinacją, stawiaj mimo wszystko kolejny krok. Następnie wykonaj kolejny mały krok. I kolejny…aż dojdziesz do celu.

4. Zacznij czuć się komfortowo z niewygodnymi dla Ciebie kwestiami. Gdy tylko wpadniesz na pomysł, że czegoś należy unikać, każda nieudana próba wyśle do Ciebie sygnał, że powinieneś przestać dalej próbować. Słyszysz odmowę i to Cię blokuje? Miliarder, przedsiębiorca Mark Cuban, mówi: „Każde” NIE „zbliża się do” TAK”. Wybija Cię ze strefy komfortu, zmusza do działania, podejmowania ryzyka, szukania rozwiązań. Ryzyko to już nie działania, ale raczej działania, których nie obawiasz się podjąć. Pamiętaj, że na drodze do realizacji celów, „nieprzyjemność” to Twoja nowa wygoda.

5. Sfera wpływu, strefa wyboru. Odrzuć to, czego nie możesz kontrolować. Stoicki filozof Epiktet, uważał że o powinniśmy dokonać rozróżnienie między tym, co możemy kontrolować (nazywał to „sferą wyboru” „wewnętrzną” lub „internals”. Są to na przykład nasze wartości i zachowania) i czego nie możemy kontrolować („strefą zewnętrzną” lub „externals”). Na przykład przeszłość, myśli i zachowania innych ludzi.)  Zatem powinieneś:

  • Skupiać się wyłącznie na tym, co jest w Twojej sferze wyboru, a Twój wewnętrzny spokój powinien wynikać z uświadomienia sobie, że nie możesz kontrolować lub zmieniać pewnych rzeczy.
  • Jeśli przedmiot twojego zainteresowania jest „wewnętrzny”, użyj go jako czynnika uruchamiającego . Przestań myśleć i zacznij działać.
  • Jeśli okaże się, że twoja troska dotyczy czegoś „zewnętrznego” , uświadom ją sobie i przestań się tym zajmować. Pamiętaj, że tracenie czasu na martwienie się o rzeczy, nad którymi nie możesz mieć wpływu są niepotrzebną stratą energii.

6. Zmień przekonania, zaprzyjaźnij się ze swoim strachem. Im szybciej zaprzyjaźnisz się ze swoim strachem, tym szybciej będziesz mógł iść naprzód . To nie strach powstrzymuje Cię przed pójściem za swoimi marzeniami, ale to, co postanowisz zrobić z powodu tych lęków. Możesz przeprogramować sposób, w jaki reagujesz na swoje lęki, myśli i zmartwienia. Spójrz na każdą porażkę jako szczęście w nieszczęściu. To nie dzięki naszym sukcesom stajemy się mądrzy, ale poprzez nasze niepowodzenia.

Jak Ty radzisz sobie ze strachem? Co robisz żeby Cię nie ograniczał i nie odciągał od Twoich celów ?

0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej