6 KROKÓW DO UWAŻNEGO WYZNACZANIA CELÓW

autor Julita Pietraszko
kroki do uważnego wyznaczania celów

Kroki do uważnego wyznaczania celów pozwolą Ci być świadomym tego, co chcesz osiągnąć, a nawet pomogą zrozumieć, dlaczego chcesz to osiągnąć. Kiedy podejmujesz działania mając na uwadze cel, pomaga Ci to znaleźć wartość w codziennej pracy, redukuje stres i emocjonalnie łączy się z wysiłkiem, jaki trzeba osiągnąć, aby odnieść sukces w życiu. Skorzystaj z tych 6 wskazówek dotyczących uważnego ustalania celów, aby uzyskać jasność, zapobiec wypaleniu i pomóc w identyfikacji motywacji do pracy.

1. Znajdź swoje TU i TERAZ (bądź obecny, bądź mindfulness)

Utrzymywanie poczucia obecności oznacza pozostawanie w kontakcie z twoim najprawdziwszym „ja”, twoją esencją w danym momencie. Twój oddech jest jednym z najlepszych narzędzi, które musisz pozostać obecny i skupiony na chwili obecnej. Ćwiczenie oddechu w kroku pierwszym z pewnością pomoże rozpocząć proces uspokojenia umysłu.

ĆWICZENIE:

  • Znajdź wygodne dla Ciebie miejsce. Nastaw zegar na 10 minut. Zamknij oczy.
  • Wybierz jedno słowo lub uczucie, które jest dla Ciebie ważne, coś co chcesz osiągnąć w nadchodzącym roku (np. „miłość”, „szczęście”, „pokój”, „sukces”).
  • Wybierz jedno słowo, które chciałbyś uwolnić ze swojego życia w nadchodzącym roku (np.  „strach”, „niepewność”, „negatywność”, „gniew”, „niepokój”).
  • Na wdechach cicho mów sobie słowo, którym chciałbyś zająć się w nadchodzącym roku.
  • Oddychając cicho powiedz sobie słowo, które chcesz wyrzucić ze swojego życia w nadchodzącym roku.
  • Powtórzaj, używając słów jako swojej mantry podczas tej 10-minutowej medytacji.
2. Połącz się z sercem

Połóż jedną rękę na sercu, skup się na swoich najskrytszych pragnieniach. Pozwól umysłowi i sercu współdziałać razem wokół różnych możliwości i marzeń. Zobacz co Ci się pokazuje, co wyłania? Zobacz, jak przepływają te pragnienia. Obserwuj bez osądu jakie myśli, emocje, uczucia i odczucia im towarzyszą.

Sprawdź:

  • Które postanowienia/ cele wiążą się z napięciem? Niepokojem?
  • Które przychodzą z radością? Ekscytacją?

Zapamiętaj, które postanowienia i cele są ciekawe, ekscytujące i motywujące, a które sprawiają, że jesteś zaniepokojony i spięty.

3. Poświęć trochę czasu na zrozumienie głębszego powodu, dla którego wyłaniający się cel ma dla Ciebie znaczenie

Zrozumienie motywacji stojącej za celem, jest kluczem do zachowania siły i odporności podczas drogi ich realizacji. Poświęć na to trochę czasu. Zastanawiaj się i kop głęboko. Zapisuj powody, to dlaczego zależy Ci na każdym celu.

Sprawdź:

  • Dlaczego w ogóle chcesz osiągnąć cele, które się pojawiły?
  • Jaka jest siła napędowa dążenia do tego celu?
  • Jaka jest osobista nagroda, kiedy zostanie osiągnięty? 
4. Zwizualizuj swoje cele

Wyobraźcie sobie przez chwilę, że te marzenia, cele są już Twoje. Wybierz 3 z nich, które zidentyfikowałeś jako pozytywne emocje. Dla każdego celu przywołaj ich przyszłą rzeczywistość. Wyobraź sobie przez chwilę, że osiągnąłeś już cel, znalazłeś rozwiązanie i zyskałeś całkowity sukces w tej dziedzinie swojego życia. Zwróć uwagę na wszystkie szczegóły związane z tym sukcesem – co myślisz, jak się czujesz, jak ludzie odnoszą się do Ciebie. Spędź co najmniej kilka minut przy każdej z tych 3 wizualizacji. Zauważ jak się czujesz w wyobrażonej przyszłości. Nie spiesz się, badając każdą z trzech wizualizacji na tym etapie.

5. Zaplanuj je odpowiednio

Kiedy zdefiniujesz cele i powody, dla których chcesz je osiągnąć, zapisz od 3 do 4 kroków, które muszą zostać wykonane, aby  je osiągnąć. Następnie ustal ostateczny termin dla każdego kroku. Początkowy krok jest zwykle najtrudniejszy, dlatego ważne jest, aby dołączyć do niego szybką datę. Pamiętaj, że kroki te są zasadniczo krótkoterminowymi celami, które powinny być możliwe do zrealizowania w ciągu najbliższych kilku dni lub kilku tygodni. Nie odkładaj tego, nie zwlekaj. Skoncentruj swoją energię na całym procesie osiągania celów.

  • Czy zrobiłeś to, co sobie powiedziałeś?
  • Czy postępujesz zgodnie z rutyną, którą wprowadziłeś do swojego codziennego życia?

6. Potwierdź swoje cele. Zapisz je!

Poświęć chwilę i zapisz swoje nowo odkryte marzenia w notatniku lub dzienniku. Napisz, dlaczego chcesz je osiągnąć. Poświęć chwilę na wypisanie wspierających, motywujących afirmacji, aby pomogły Ci przetrwać krok po kroku, dzień po dniu.

PODSUMOWANIE. Uważne ustalanie celów (i ich realizacja) wygląda następująco:

  1. Wiesz, dokąd chcesz iść (wybierając właściwy cel/cele).
  2. Znasz właściwe kroki, aby się tam dostać (wiesz, co musisz zrobić, aby osiągnąć ten cel).
  3. Wiesz kiedy chcesz je osiągnąć (określasz datę).
  4. Zaczynasz robić kroki w kierunku swoich celów (podejmujesz działania).
  5. Kontynuujesz podejmowanie kroków, aż dotrzesz do osiągnięcia celów (zaangażowanie, determinacja i kontynuowanie działań).
0 komentarz
0

Zobacz również

napisz komentarz

* Pozostawiając komentarz akceptujesz Politykę Prywatności

Ta strona używa plików cookie. Akceptuję Więcej